19 Eylül 2012 Çarşamba

Yok!




... hastabakıcıya kız mı erkek mi, diye sordum. Kız olduğunu söyleyince başımı çevirdim ve ağladım. 'Pekâlâ,' dedim, 'kız olduğuna memnunum. Umarım aptalın teki olur: Bu dünyada bir kızın başına gelebilecek en iyi şey, güzeller güzeli bir budala olmaktır.'*
"Gördüğün gibi, bana artık her şey berbat, altüst olmuş gibi geliyor," diye sürdürdü sözünü, büyük bir inançla. "Herkes aynı fikirde - en ilerlemiş insanlar bile. Bense biliyorum. Gitmediğim yer, görmediğim, yapmadığım şey kalmadı." 

(Muhteşem Gatsby, F. Scott Fitzgerald. Çeviren: Püren Özgören, Everest. Orijinal pasaja şurada rastladım, Sylvia Plath'e ait Gatsby nüshasından alınma olduğu söyleniyor; Plath, yukarıdaki satırların altını çizmiş, bir alt paragrafın yanına ise bir not düşmüş: "Can Sıkıntısı!" Çizimler Plath'e ait; ayakkabılar -yanılmıyorsam- Can Yayınları'nın Sırça Fanus edisyonunda, sonsözde de yer alıyor. Sırça Fanus'u okuyanlar Esther'in fizik problemleri karşısında çektiği sıkıntıyı, A noktasından B noktasına belli bir hız ve ivmeyle gidilmesinin hesaplanması gerektiği sırada hep  'Ya yola bir inek çıkarsa?' diye düşünerek probleme odaklanamadığından yakındığını anımsarlar sanıyorum. Altta inek, bütün teklifsizliğiyle, yine Plath'in kaleminden.)


3 yorum:

  1. Sabah sabah -evet yeni uyandım- güzel bir yazı oldu güne başlamak için.
    Ciddiyim.

    YanıtlaSil
  2. akıllı bir kızın başına gelebilecek en kötü şey de sanırım sevilmektir.
    nasıl tepki vereceğini bilmez, saçmalar, kırar.
    aptal kızlar bundan rağbette işte.

    YanıtlaSil
  3. Akşam akşam da D&R gezdim de, Kağıt İnsanlar'ı gördüm.
    Epey ilginç bir deneme olmuş.
    Almadan edemedim.
    Okumalarım arasına sıkıştıracağım artık.

    YanıtlaSil